Новите лични карти с чип и биометрични данни създават проблеми за притежателите им. В някои банки тези карти не могат да бъдат разчетени от специалните устройства, което води до отказ на банкови услуги като откриване на сметка и теглене на пари. Клиентите са помолени да се върнат след няколко дни за разрешаване на проблема.
Причината за проблема не е ясна. От Асоциацията на банките в България (АББ) обясниха, че банките използват различни методи за валидация на личните документи и не всички разчитат на четци. Проблеми са възникнали само там, където се използват четци. От АББ уточниха, че при установяване на проблем с четците, банките преминават към ръчен процес на проверка, за да не връщат клиентите.
Някои клиенти се оплакаха, че дори и при ръчно въвеждане на данните, новите лични карти с биометрични данни не са разпознати. Новият образец на личните карти, въведен от 17 юни, съдържа електронен носител с биометрични данни – два пръстови отпечатъка и снимка. В края на годината се очаква да бъде въведена електронна идентификация.
Министърът на електронното управление Валентин Мундров се оплака, че МВР е изолирало неговото ведомство от процеса по изработването на новите лични карти и чипа в тях. Мобилното приложение за електронна идентификация, което е завършено, е замразено. Това приложение ще може да се използва за идентификация при взаимоотношения с общини и ведомства, плащания и уведомления с данъчните, както и за други разплащания с държавата.
Важно е да се отбележи, че смяната на личните карти не е задължителна. Картите, издадени до 16 юни 2024 г., могат да се използват до изтичане на валидността им.